
 | חֲמַת תַּנִּינִם יֵינָם |
|  | פירוש. מהו עניינו של הפסוק בהקשרה של הפרשה? |
| |  | רש"י |
| | |  | חמת תנינים יינם. כתרגומו הא כמרת תניניא כס פורענותהון. הנה כמרירות נחשים כוס משתה פורענותם: |
| |  | רשב"ם |
| | |  | חמת תנינים. היה להם לשתות מן הדין. אם לא מפני חילול השם. שיאמרו ידנו רמה: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | חמת. והנה היין כסם חמת התנינים בחמה: |
| |  | ספורנו |
| | |  | חמת תנינם יינם. והנה באותם אשכולות נמצא יין שהוא "חמת תנינם" משמר בענביו, והוא פרענות ראוי להם במדת הדין, ונשמר עד שיוציאהו האל יתברך מאותם הענבים להשקותם, כאמרו "פורה דרכתי לבדי" (ישעיה סג, ג). |
| |  | רש"י |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק מ"ג] בפנים אחרים היא נדרשת בספרי ונחלקו בה ר' יהודה ור' נחמיה רבי יהודה דורש כולה כנגד ישראל (...) רבי נחמיה דורשה כלפי האומות כי גוי אובד עצות המה כמו שפירשתי תחלה עד ואויבינו פלילים: (...)חמת תנינם יינם. מוכן להשקותם על מה שעושין להם: |
|  | רמז מהכתיב החסר של "תנינם" |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | תנינם. חסר יו"ד לפי שעברו על עשרה דברים שבלא תלמד לעשות (לעיל יח, ט_יא) ועברו על עשרת הדברות: |
 | וְרֹאשׁ פְּתָנִים אַכְזָר: |
|  | פירוש |
| |  | רש"י |
| | |  | וראש פתנים. כוסס שהוא אכזר לנשוך. אויב אכזרי יבא ויפרע מהם: |
| |  | רשב"ם |
| | |  | חמת תנינים. היה להם לשתות מן הדין. אם לא מפני חילול השם. שיאמרו ידנו רמה: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | וראש פתנים. כמו על חור פתן ואם הוא באל"ף הוא כחבריו בוי"ו: |
|  | עיון בתיבת "אכזר" |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | אכזר. תקיף והאל"ף נוסף כאל"ף אצבע ואזרוע: |
|