
 | צוּר יְלָדְךָ תֶּשִׁי |
|  | מהו עניינו של הפסוק? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | צור ילדך תשי. דבר הנביא ותמה איך שכחת אשר ילדך ועבדת חדשים גם זה צור ילדך כמו הביטו אל צור חוצבתם כאילו ממנו היה כי הכל בגבורת השם כמו רוקע הארץ מאתי והתימה מתועי לב בעבור אני היום ילדתיך ושכחו זה הכתוב: |
| |  | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | |  | צור ילדך תשי. הקב"ה שבראך במעי אמך והולידך שכחת בשביל החדשים שאינן שוים כלום: |
| |  | ספורנו |
| | |  | צור ילדך תשי. וגם אתה ישרון, המעין, בפנותך אל התענוגים, תנשה חכמתך וידיעתך בגדלו. |
|  | פירוש "ילדך" |
| |  | רשב"ם |
| | |  | ילדך. כמו ילד את אלמודד כמו הוליד: |
|  | פירוש "תשי". מהו הבנין הדקדוקי שלה? |
| |  | רש"י |
| | |  | תשי. תשכח |
| |  | רשב"ם |
| | |  | תשי. תשכח. מן נשה כמו אל תט אל דרכיה מן נטה. והיו"ד בתשי כמו יו"ד מלפניך אל תמחי כמו אל תמחה: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | תשי. כמו לא תנשה והנח הנעלם אחר התי"ו תחת הדגש שהוא אלף הבלוע והיו"ד תחת ה"א וכן אל תמחי ובאו שניהם מלעיל להפריש בין זכר לנקבה בפעלים שהאות האחרון ה"א נח והנכון בעיני כי היו"ד נוסף והוא על משפט אל תט מאמרי פי: |
|  | מהו עניינה של "תשישות" לגבי הקב"ה? |
| |  | רש"י |
| | |  | ורבותינו דרשו כשבא להיטיב לכם אתם מכעיסין לפניו ומתישים כחו מלהיטיב לכם: |
| |  | אור החיים |
| | |  | צור ילדך תשי. יתבאר על דרך אומרם ז"ל (סנהדרין ל"ח:) בשעה שרצה הקדוש ברוך הוא לברא את האדם נמלך במלאכים ואמרו לפניו מה אנוש וגו' ונתעצם ה' נגד דבר המלאכים ובראו והעניש המנגדים ע"כ, ולזה כשישראל עוברים רצונו מחלישים טעם לידתו של אדם, והוא אומרו ילדך תשי: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | [מובא בפירושו לבמדבר פרק י"ד פסוק י"ז] וע"ד הקבלה ועתה יגדל נא כח, יושפע וימשך הכח הפנימי במדות ולא יסתלק למרום מרומים. ובאור הענין כי כשישראל מקיימין התורה והמצות הש"י רוכב שמים, וזהו (דברים לג) רוכב שמים בעזרך, כלומר בעזרת ישראל משפיע כח במדותיו, ובזה מוסיפין כח בגבורה של מעלה שנאמר (תהלים ס) באלהים נעשה חיל, וכשאין מקיימין התורה והמצות הוא מתרחק ממדותיו שנאמר (דברים לג) ובגאותו שחקים, כלומר שהוא מתגאה, מסתלק למרום מרומים ובזה משפיע כחו במדות ובזה מתישין כח של מעלה, שנאמר (שם לב) צור ילדך תשי. ולפי שהיו ישראל חייבין כליה במקום הזה והיו מתישין כח של מעלה הוצרך משה לומר עתה בתפלתו ועתה יגדל נא כח אדני, כדי להמשיך ולהשפיע הכח הפנימי במדות ושלא יסתלק למעלה, וזהו לשון יגדל. כיוצא בו אמר דוד ע"ה (תהלים מ) ישישו וישמחו בך כל מבקשיך יאמרו תמיד יגדל אלהים אוהבי ישועתך: |
|  | מדוע אות יו"ד כתובה באות קטנה בספרי התורה? |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | תשי. יו"ד קטנה. נתן בך עשרה דברים ונסית אותו בעשרה נסיונות. ולכך יו"ד דיגדל נא (במדבר יד, יז) גדולה, לומר לך זכור לאברהם שנסיתו בעשר: |
| |  | כלי יקר |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק י"ג] ירכיבהו על במותי ארץ וגו'. במלת במתי כתיב וי"ו יתירה ופירש בה בעל הטורים מה שפירש. ואני אומר שוי"ו יתירה זו רמז אל ו"פ ארץ שנזכרו בפר' עקב (ח ז, ט) בשבח א"י לכך אמר במותי ארץ כאלו אמר ששה ארץ וקל להבין. ואח"כ אמר וינקהו דבש מסלע, במלת ויניקהו חסר יו"ד, נ"ל שרמז בזה שבעבור שהניק להם דבש מסלע ישמן ישורון ויבעט ושכחו התורה הכלולה בעשרת דברות וזה יותר נכון ממה שפירש בעל הטורים, וכן צור ילדך תשי יו"ד קטנה כי בעבור שעברו על י' דברות גרמו תשות כח כלפי מעלה כביכול, ובמלת יצב גבלת עמים פירש בעל הטורים גבלת חסר וי"ו לומר י"ב מזלות יצב למספר בני ישראל פירוש לפירושו כשתכתוב ו"ו הנעלם ממנו ג"כ ו' ככה המזלות ששה משרתים ביום הנגלה וששה משרתים בלילה הנסתרת ולפי שאין מזל לישראל (שבת קנו) ע"כ גבלת חסר ו"ו לומר שאין להם ממשלה על י"ב שבטים כי אם על העמים לכך נאמר יצב גבלת עמים. |
 | וַתִּשְׁכַּח אֵל מְחֹלְלֶךָ: |
|  | פירוש לפיסקה |
| |  | אור החיים |
| | |  | ותשכח אל מחוללך. תתפרש לשון עדי כדרך אומרו (הושע ב') ותעד נזמה וחלייתה, והכונה שעשאך מחול עדי על כל הנבראים אפילו על המלאכים כאומרו (תהלים ס"ו) הרכבת אנוש לראשינו, או על דרך אומרו (ישעי' מ"ט) ישראל אשר בך אתפאר, שעשאך עדי לו יתברך ורז"ל אמרו (ספרי) דרשות וכפטיש וגו': |
| |  | ספורנו |
| | |  | ותשכח אל מחללך. שהיטיב עמך, כאמרו "אנכי הוא מנחמכם.. ותשכח ה' עושך, נוטה שמים" כו' (ישעיה נא, יב-יג). |
|  | מה בין שני חלקי הפסוק? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | והנה אל שהוא גבור ותקיף כמו צור |
| |  | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | |  | ותשכח אל מחוללך. כפול הענין: |
|  | פירוש "מחללך". מהו הבנין הדקדוקי של תיבה זו? |
| |  | רש"י |
| | |  | אל מחוללך. מוציאך מרחם לשון (תהלים כט) יחולל אילות (שם מח) חיל כיולדה: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | מחוללך. כמו ילדך ויתכן היות גזרת מחוללך מחיל כמו הרה תקריב ללדת תחיל. גם כן כתוב וינאץ השקד. או הוא פועל עומד: |
|