
 | וַיֵּלְכוּ וַיַּעַבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים וַיִּשְׁתַּחֲווּ לָהֶם |
|  | הערה לצורת הכתיבה של "וישתחוו" |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | וישתחוו. מלא וי"ו. ה"ה שאר עבודה שהיא כעין פנים: |
 | אֱלֹהִים אֲשֶׁר לֹא יְדָעוּם וְלֹא חָלַק לָהֶם: |
|  | מהו "לא ידעום"? מי לא יודע ומה לא ידוע? |
| |  | רש"י |
| | |  | לא ידעום. לא ידעו בהם גבורת אלהות: |
| |  | רמב"ן |
| | |  | אלהים אשר לא ידעום. לא ידעו בהם גבורת אלהות, ולא חלק להם, ולא נתנם לחלקם. ואונקלוס תרגמו ולא אוטיב להון, לא הטיב להם שום טובה, ולשון "חלק", אותו אלוה שבחרו להם לא חלק להם שום נחלה וחלק, לשון רש"י. והנכון, אלהים אשר לא ידעום באלהים, כלומר שלא ידעו אותם בכח אלהות שימצא להם מעצמו, ולא חלקם ה' אלהי אבותם להם, שלא נתן אותם שרים על ישראל כאשר שמם על האומות, וכבר פירשתי זה (ויקרא יח כה): |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ואמרו הקדמונים וטעם אלהי אבותם שעזבו שידעו הם ואבותם ועבדו אשר לא ידעו: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | וישתחו להם אלהים אשר לא ידעום ולא חלק להם. כלומר לא ידועם באלהים, שלא ידעו להם כח אלהות שיהיה להם כח מעצמם |
| |  | ספורנו |
| | |  | אלהים אשר לא ידעום. שלא ידעום מציאותם בשום פנים, ועזבו אלהיהם שהוא אלהי אמת, שבא מופת על מציאותו ויכולתו והשגחתו. |
|  | פירוש "לא חלק להם". במה ביטוי זה מביע מרחק בין עם ישראל לבין האלילים? |
| |  | רש"י |
| | |  | ולא חלק להם. לא נתנם לחלקם. ואונקלוס תרגם ולא אוטיבא להון לא הטיבו להם שום טובה. ולשון לא חלק אותו אלוה שבחרו להם לא חלק להם שום נחלה ושום חלק: |
| |  | רמב"ן |
| | |  | אלהים אשר לא ידעום. לא ידעו בהם גבורת אלהות, ולא חלק להם, ולא נתנם לחלקם. ואונקלוס תרגמו ולא אוטיב להון, לא הטיב להם שום טובה, ולשון "חלק", אותו אלוה שבחרו להם לא חלק להם שום נחלה וחלק, לשון רש"י. והנכון, אלהים אשר לא ידעום באלהים, כלומר שלא ידעו אותם בכח אלהות שימצא להם מעצמו, ולא חלקם ה' אלהי אבותם להם, שלא נתן אותם שרים על ישראל כאשר שמם על האומות, וכבר פירשתי זה (ויקרא יח כה): |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ולא חלק להם. פירשתיו: |
| |  | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | |  | ולא חלק להם. כלומר אין זה חלק שלהם כי אני חלקם שנאמר חלקי ה' אמרה נפשי וכתיב ה' מנת חלקי וכוסי: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | וישתחו להם אלהים אשר לא ידעום ולא חלק להם. כלומר לא ידועם באלהים, שלא ידעו להם כח אלהות שיהיה להם כח מעצמם, ולא חלק להם, שלא נתנם לחלקם רק לחלק הכנענים, שנאמר (דברים ד) אשר חלק ה' אלהיך אותם לכל העמים, אבל חלק ישראל יוצר הכל, הוא שנאמר (תהלים טז) ה' מנת חלקי וכוסי, ואנחנו חלקו שנאמר (דברים לב) כי חלק ה' עמו: |
| |  | ספורנו |
| | |  | ולא חלק להם. שיראו שאין שום מזל מתקן ענינם. כאמרו "אשר חלק ה' אלהיך אותם לכל העמים... ואתכם לקח ה'" (לעיל ד יט-כ)." |
|