
 | וַיִּתְמַהְמָהּ |
|  | מהו הבנין הדקדוקי של "ויתמהמה" |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ואתמה מהפירוש שחבר בן אפרים שאמר כי ויתמהמה. מגזרת מה. והנה שכח כי שני ההי"ן מפיקין. רק הוא לשון עכוב. ושרשו משולש והפ"א כפול: |
|  | מדוע התמהמה? |
| |  | רש"י |
| | |  | ויתמהמה. כדי להציל את ממונו: |
 | וַיַּחֲזִקוּ הָאֲנָשִׁים בְּיָדוֹ וּבְיַד אִשְׁתּוֹ וּבְיַד שְׁתֵּי בְנֹתָיו |
|  | פירוש. מדוע יש צורך להחזיק בידיהם? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ויחזיקו. יבאר שפחד ואין בו כח לברוח. |
| |  | רמב"ן |
| | |  | ויחזיקו האנשים. אמר רבי אברהם כי ויחזיקו יבאר שפחד ואין בו כח לברוח. והנכון שהוא כמו ותחזק מצרים על העם למהר לשלחם מן הארץ (שמות יב לג), אף כאן היו מושכים בהם בחזקה למהר לשלחם: |
|  | מדוע תיבת "ויחזיקו" כתובה בלשון רבים? סדרי ההשחתה. |
| |  | רש"י |
| | |  | ויחזיקו. (ב"ר) אחד מהם היה שליח להצילו וחברו להפוך את סדום לכך נאמר ויאמר המלט ולא נאמר ויאמרו: |
| |  | אור החיים |
| | |  | ויחזיקו האנשים. הגם שאחד מהם הוא המציל את לוט אבל האחר שבא להפוך אין לו לעשות ב' שליחיות, אפשר לומר כי להיות שהמציל שהוא רפאל הוא המציל וגבריאל אינו אלא מסייע לא מקרי זה עושה ב' שליחיות. וטעם גבריאל שסייע אין זה אלא מכשירי השחתת סדום שלא יתעכב כל עוד שהיה לוט בתוכה והיה רפאל מונעו מעשות דבר עד שיצא לוט: |
 | בְּחֶמְלַת יְקֹוָק עָלָיו וַיֹּצִאֻהוּ וַיַּנִּחֻהוּ מִחוּץ לָעִיר: |
|  | מהו הייחוד של חמלת ה' כאן? האם זהו תיאור התלוי בזמן או לא? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | בחמלת ה' עליו. לא בזכותו, רק בחמלת האל וברחמיו הרבים. או יאמר שהחזיקו בו למהר להוציאם בעוד החמלה עליו, פן יצא הקצף מלפני ה' ויספה: |
| |  | ספורנו |
| | |  | בחמלת ה' עליו. אף על פי שבזכות אברהם היה נמלט, כאמרו "ויזכר אלהים את אברהם, וישלח את לוט מתוך ההפכה " (להלן פסוק כט), הנה כיון שהיה מאחר ומתעכב אחר אזהרת המלאכים היה ראוי להיות נספה, אבל היתה החמלה עליו, כי לא במרד ולא במעל היה עכובו, אלא מצד עצלה ונפש נבהלה. |
|