
 | וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל מַלְאַךְ יְקֹוָק חָטָאתִי כִּי לֹא יָדַעְתִּי כִּי אַתָּה נִצָּב לִקְרָאתִי בַּדָּרֶךְ |
|  | על מה בלעם מתוודה? האם הדבר הועיל לו? |
| |  | אור החיים |
| | |  | ויאמר בלעם וגו' חטאתי כי לא וגו'. אומרו חטאתי כנגד מה שרמזו במאמר ירט הדרך וגו', וכנגד אומרו למה הכית וגו' אמר כי לא ידעתי וגו', |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | ויאמר בלעם אל מלאך ה' חטאתי. דרשו רז"ל מכאן כל החוטא ואומר חטאתי אין רשות למלאך ליגע בו: |
| |  | ספורנו |
| | |  | חטאתי. להקשות עורף. כי לא ידעתי. והיה לי לחוש לזה. |
|  | פירוש. מדוע התורה מציינת שבלעם אומר שהוא לא ידע, הרי זה ברור? |
| |  | רש"י |
| | |  | כי לא ידעתי. גם זה גנותו ועל כרחו הודה שהוא היה משתבח שיודע דעת עליון ופיו העיד לא ידעתי: |
| |  | אור החיים |
| | |  | ויאמר בלעם וגו' חטאתי כי לא וגו'. אומרו חטאתי כנגד מה שרמזו במאמר ירט הדרך וגו', וכנגד אומרו למה הכית וגו' אמר כי לא ידעתי וגו', |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | כי לא ידעתי. הוא היה משבח עצמו ואומר ויודע דעת עליון, ועכשיו אמר לא ידעתי: |
 | וְעַתָּה אִם רַע בְּעֵינֶיךָ אָשׁוּבָה לִּי: |
|  | פירוש. מהו "ועתה" כאן? מדוע מתבטא בלעם בהכנעה כזו? |
| |  | רש"י |
| | |  | אם רע בעיניך אשובה לי. להתריס נגד המקום היא תשובה זו. אמר לו הוא בעצמו צוני ללכת ואתה מלאך מבטל את דבריו למוד הוא בכך שאומר דבר ומלאך מחזירו אמר לאברהם (בראשית כב) קח נא את בנך וגו' וע"י מלאך בטל את דברו אף אני אם רע בעיניך צריך אני לשוב: |
| |  | אור החיים |
| | |  | ואומרו ועתה עשה תשובה למה שחשב עשות, וכנגד ההליכה אמר אם רע בעיניך אשובה, ואמר לי נתנוצצה בו נבואה שיש לו יתרון טוב בחזרתו: |
| |  | ספורנו |
| | |  | ועתה אם רע בעיניך. שאתה אולי מלאך מליץ על ישראל. אשובה לי. כדי שלא לעשות דבר נגד רצונך, אף על פי שהאל יתברך נתן לי רשות. |
|