
 | וְהֶעָנָן סָר מֵעַל הָאֹהֶל וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג |
|  | מה הקשר בין הסתלקות הענן לבין צרעתה של מרים? |
| |  | רש"י |
| | |  | והענן סר. ואח"כ והנה מרים מצורעת כשלג משל למלך שאמר לפדגוג רדה את בני אבל לא תרדנו עד שאלך מאצלך שרחמי עליו: |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | והענן סר. שלא יראה במפלתה. זהו שאמרו חז"ל (אבות פ"ד, מי"ח) אל תשתדל לראותו בשעת קלקלתו: |
| |  | אור החיים |
| | |  | [מובא בפירושו לפרק י"ד פסוק ל"ז] לפני ה'. פירוש וכבוד ה' עומד שם קודם עלותו, ומשונה רשות שניתנה למשחית כאן מרשות שניתנה כשחרה אף ה' באהרן ומרים שלא נגעה צרעת בהם עד שהלך, מה שאין כן כאן שלפניו ניתנה רשות לנגוף אויבי ה': |
|  | באיזה ענן מדובר? האם זהו הענן המוזכר בפסוק ה'? מה בני ישראל הבינו מתנועת הענן? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | מעל האהל. מעל פתח האהל: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | והענן סר מעל האהל. הענן הזה אילו היה הענן שירד לכבוד משה שהזכיר בו למעלה ויעמוד פתח האהל היה ראוי לומר והענן סר מפתח האהל. ועל כן יתכן לפרש כי הוא הענן שהיו ישראל כל ימי המדבר נוסעים וחונים על פיו, וכיון שסר מעל האהל היו ישראל סבורין ללכת אחריו כמנהג, והקב"ה צוה אותם להתעכב שבעת ימים, זהו שאמר תסגר שבעת ימים, וכשאמר והעם לא נסע, כאילו אמר והענן לא נעלה כי סר מעל האהל להיכרא, אבל לא נעלה עד מלאת שבעת ימים, והיה הענין כדי שיהיה נודע ומפורסם לכל ישראל כי עכובם שם שבעת ימים לכבוד מרים היה: |
| |  | ספורנו |
| | |  | והענן סר. כמרחיק המצרעת כדי שישלחוה אל מחוץ למחנה לבישה. |
 | וַיִּפֶן אַהֲרֹן אֶל מִרְיָם וְהִנֵּה מְצֹרָעַת: |
|  | מה הפיסקה מוסיפה על הנאמר בתחילת הפסוק? האם אהרון היה מצורע? |
| |  | אור החיים |
| | |  | והנה מצורעת. לא היה צריך לומר הדבר אחר שכבר אמר והנה מרים מצורעת וגו' ולפי דבריהם ז"ל (ספרי) שאמרו שגם אהרן נצטרע ירצה לומר הנה היא עדיין מצורעת ולא פרחה ממנה כאהרן ואמרו עוד חז"ל (שם) שדוקא כשהיה פונה היתה מצורעת וכשהיה מחזיר פניו היתה פורחת ממנה, ולדבריהם צריך לומר כי משה לא היה מביט במרים לדעת מה היא, שאם לא כן ממה נפשך קשה והבן: |
| |  | אור החיים |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק ט'] ובשניהם היה העונש כאומרו בם, וכן אמרו רז"ל (ספרי) ויפן וגו' פנה מצרעתו, אלא שמרים לא נתרפאה כאהרן תכף ומיד, ולא ידע אדם מצרעתו: |
|  | הערה |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | והנה מצורעת. תחסר מלת היא כמו כאשר קאה: |
|