| וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ יְקֹוָק |
| | מדוע כתוב שוב "ויאמר לה"? |
| | | רש"י |
| | | | ויאמר לה מלאך ה' וגו'. על כל אמירה היה שלוח לה מלאך אחר לכך נאמר מלאך בכל אמירה ואמירה: |
| שׁוּבִי אֶל גְּבִרְתֵּךְ וְהִתְעַנִּי תַּחַת יָדֶיהָ: |
| | מהו הטעם ההלכתי של תשובה זו? |
| | | אור החיים |
| | | | [עיין בפירושו לפסוק ה' תחת הכותרת "בירור ארוך" וכו'] |
| | מהי המשמעות לדורות של ציווי זה? |
| | | רמב"ן |
| | | | שובי אל גברתך והתעני תחת ידיה. צוה אותה לשוב ולקבל עליה ממשלת גברתה. רמז כי לא תצא לחפשי ממנה, כי בני שרה ימשלו בזרעה לעולם: |
| | | ספורנו |
| | | | והתעני. להורות לעתיד, על דרך "ירא ויור" (מלכים ב יג, יז), כי כן יסד המלך (על פי אסתר א, ח). |
|