| וְהִנֵּה דְבַר יְקֹוָק אֵלָיו לֵאמֹר |
| | מה "הנה" מלמדנו? |
| | | רמב"ן |
| | | | וטעם והנה דבר ה' אליו, כי עוד בפיו והנה בן ביתי יורש אותי, ובא אליו פתאום דבר השם לאמר לא יירשך זה: |
| לֹא יִירָשְׁךָ זֶה |
| | מדוע כך עונה לו ה'? איזו הבטחה נוספת רמוזה כאן? |
| | | רמב"ן |
| | | | והנה דבר ה' אליו לאמר לא יירשך זה. בעבור היות לו הבן היורש אחרי זקנתו, לא הבטיחו רק על הירושה שלא ידאג, כי זרעו יירשנו. |
| | | ספורנו |
| | | | לא יירשך זה כי אם אשר יצא ממעיך. כי הבן יצלח בהנהגת הממון בחייך, כאמרו "ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק.. וישלחם מעל יצחק בנו בעודנו חי" (להלן כה, ה ו). |
| כִּי אִם אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ הוּא יִירָשֶׁךָ: |
| | פירוש "ממעיך" |
| | | אבן עזרה |
| | | | ממעיך. כנוי לאבר בעבור היותו קרוב: |
|