ספר
בראשית
שמות
ויקרא
במדבר
דברים
פרק
א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
יד
טו
טז
יז
יח
יט
כ
כא
כב
כג
כד
כה
כו
כז
פסוק
א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
יד
טו
טז
יז
יח
יט
כ
כא
כב
כג
כד
כה
כו
כז
כח
כט
ל
לא
לב
לג
לד
לה
לו
לז
צו
לֹא תַעֲשֹׁק אֶת רֵעֲךָ וְלֹא תִגְזֹל לֹא תָלִין פְּעֻלַּת שָׂכִיר אִתְּךָ עַד בֹּקֶר:
לֹא תְקַלֵּל חֵרֵשׁ וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ אֲנִי יְקֹוָק:
לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט לֹא תִשָּׂא פְנֵי דָל וְלֹא תֶהְדַּר פְּנֵי גָדוֹל בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ:
לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ אֲנִי יְקֹוָק:
ויקרא פרק יט פסוק טו
לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט
פירוש. מדוע עיוות במשפט קרוי "עוול"? למי פונה התורה כאן? מדוע הציווי כתוב בלשון רבים?
מדוע כתוב "תעשו"? איזו "עשייה" יש במשפט שהוא עוול?
מדוע "במשפט" כתוב בה"א הידיעה?
עיון בגודל האחריות של השופט
הסבר נוסף מדוע מדובר כאן על "משפט", לאחר שנעשה עוול
ביאור לסמיכות הפסוקים
לֹא תִשָּׂא פְנֵי דָל וְלֹא תֶהְדַּר פְּנֵי גָדוֹל
פירוש. ממה מזהירה התורה כאן?
מדוע התורה מביאה דווקא דוגמאות אלו בתור "עוול במשפט"?
בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ:
פירוש
האם ניתן ללמוד מלשון היחיד של תיבת "תשפוט" שדיין יכול לדון יחידי?
מה תיבת "עמיתך" מוסיפה ללמדנו? עיון בסדר הפסוקים
רמז
צור קשר
|
אודות האתר