
 | אוּלַי יְמֻשֵּׁנִי אָבִי |
|  | פירוש. מהו הבנין הדקדוקי של "ימשני"? |
| |  | רש"י |
| | |  | ימשני. כמו (דברים כח) ממשש בצהרים: |
| |  | רשב"ם |
| | |  | ימשני אבי. מן ממשש בצהרים. כמו יסבוהו ערבי נחל מן סבב דגש תחת אות החסרה: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ימושני. כמו יסובני מבעלי הכפל: |
|  | מדוע חושש יעקב שיצחק ימשש אותו? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | אולי ימשני אבי. אין הטעם שימושהו להכיר אותו, אבל אמר אולי יקרב אותי אל עצמו לנשק לי או לשום ידו על פני, כדרך חבת האב על בנו וימצא במשוש שאני חלק: |
|  | מדוע יעקב לא חושש שיצחק יזהה אותו לפי קולו? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | ואני תמה, איך לא פחד מהיכר הקול, וכל בני אדם נכרים בקולם, כמו שאמרו רבותינו (גיטין כג.) היאך סומא מותר באשתו, והיאך בני אדם מותרין בנשותיהן בלילה, אלא בטביעות עינא דקלא. ואם סתם בני אדם מכירין כן, מה יהיה ביצחק, החכם והבקי להכיר בין בניו, שתהיה לו באמת טביעות בקול. אולי היו האחים האלה דומים בקולם. ולכך אמרו (ב"ר סה יט) כי הקול קול יעקב, דבריו, שמדבר בלשון רכה ומזכיר שם שמים. או שהיה משנה קולו לדבר כלשון אחיו, כי יש בבני אדם יודעים לעשות כן: |
 | וְהָיִיתִי בְעֵינָיו כִּמְתַעְתֵּעַ |
|  | פירוש. מהו הבנין הדקדוקי של "כמתעתע"? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | כמתעתע. כפול מגזרת תועה כאיש שמתעה אחר: |
 | וְהֵבֵאתִי עָלַי קְלָלָה וְלֹא בְרָכָה: |
|  | מדוע חושב יעקב שלולא קללה זו הוא יקבל ברכה, הרי יצחק לא דיבר איתו כלל? |
| |  | ספורנו |
| | |  | ולא ברכה. אם אולי יאציל לי ברכה לא יברכני אם אטעהו. |
|