
 | עַמִּים הַר יִקְרָאוּ שָׁם יִזְבְּחוּ זִבְחֵי צֶדֶק |
|  | פירוש. מיהם "עמים"? באיזה הר מדובר? מהו "יקראו"? |
| |  | רש"י |
| | |  | עמים. של שבטי ישראל: הר יקראו. להר המוריה יאספו. כל אסיפה ע"י קריאה היא ושם יזבחו ברגלים זבחי צדק: (...)ד"א עמים הר יקראו ע"י פרקמטיא של זבולן תגרי אומות העולם באים אל ארצו והוא עומד על הספר והם אומרים הואיל ונצטערנו עד כאן נלך עד ירושלים ונראה מה יראתה של אומה זו ומה מעשיה והם רואים כל ישראל עובדים לאלוה אחד ואוכלים מאכל אחד לפי שהעובדי כוכבים אלוהות של זה לא כאלוהות של זה ומאכלו של זה לא כמאכלו של זה והם אומרים אין אומה כשרה כזו ומתגיירין שם שנאמר שם יזבחו זבחי צדק: |
| |  | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | |  | עמים הר יקראו. כי כשראו עמים רבים באים בים והיו נודרין ומתנדבין בעצמן מפני פחד הים ללכת אל הר ציון לזבוח שם זבחי צדק אם ינצלו מן הים כדאמרינן בחולין איש איש מלמד שהעכו"ם נודרים נדרים ונדבות כישראל: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | שם יזבחו זבחי צדק. כלומר כי הכל יבאו להר המוריה בשביל עשרם להקריב קרבנות ולעבוד את ה': וע"ד הקבלה, שם יזבחו זבחי צדק ייחס הזבחים לצדק כי צדק הוא המקבל תחלה, והוא הנרמז בתוספת ה"א של המזבחה, וכבר הזכרתי זה בפסוק (ויקרא א) והקטיר הכהן את הכל המזבחה: |
| |  | ספורנו |
| | |  | עמים הר יקראו. יששכר וזבולן יקראו אמות העולם אל "ההר הטוב" במיני סחורתם הבלתי נמצאים בין האמות. שם יזבחו זבחי צדק. גם תגרי האמות שזבחו כל ימיהם "זבחי מתים" (תהלים קו, כח), הנה בבואם אל "ההר הטוב" יזבחו "שם זבחי צדק". |
| |  | כלי יקר |
| | |  | עמים הר יקראו. ר"ל שיקראו אהלי זבולון ויששכר הר כי כמו ההר הטוב והלבנון מקריבים בו זבחים לה' כך בשני אהליהם גם שם יזבחו זבחי צדק. כי זבולון העוסק בפרקמטיא ונותן לתוך פיו של יששכר אין לך צדקה גדולה מזו כמ"ש (ישעיה לב כ) אשריכם זורעי על כל מים ואין זריעה אלא צדקה שנאמר (הושע י יב) זרעו לכם לצדקה. ואין מים אלא תורה שנאמר (ישעיה נה א) הוי כל צמא לכו למים. ורצה בזה שהזריעה שהיא על כל מים והיא המחזיק ידי לומדי תורה אין לך צדקה כמותה וכתיב (משלי כא ג) עשוה צדקה ומשפט נבחר לה' מזבח, א"כ דין היא לקרא לאהל זבולון הר כי העולה אליו כעולה להר ה' שמקריבין בו עולה וזבחים לאלהים כי גם באהלו מקריבין זבחי צדק. וכן אהלו של יששכר שעוסקים בו בתורה וכל העוסק בתורת עולה כו' לכך ראוי לקרא לאהלו הר הקודש כי גם שם יזבחו זבחי צדק. |
 | כִּי שֶׁפַע יַמִּים יִינָקוּ |
|  | פירוש. למי פונה הפסוק? מה הקשר לברכה? |
| |  | רש"י |
| | |  | כי שפע ימים יינקו. יששכר וזבולן ויהא להם פנאי לעסוק בתורה: (...) כי שפע ימים יינקו. זבולן ויששכר הים נותן להם ממון בשפע: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | עמים הר יקראו. בעבור שזבולן דר לחוף אניות יהיה עשרו רב וזהו כי שפע ימים יינקו והוא מגזרת שפעת גמלים: |
| |  | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | |  | כי שפע ימים יינקו. כי בשפע תבוא להם הסחורה דרך הים ומרויחין: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק י"ח] ותמצא בברכה זו שלשה ענינים, האחד שהקדים זבולן ליששכר והשני שכלל ברכת יששכר בכלל ברכת זבולן והשלישי שהאריך בברכת זבולן ואמר עליו כי שפע ימים יינקו ושפוני טמוני חול. וקצר בברכת יששכר ולא תמצא באחד מכל השבטים שיקצר משה בברכתו כמו ביששכר, והיה ראוי להאריך בו יותר לפי שאין לך שבט גדול בתורה כמותו שנאמר (דברי הימים א יב) ומבני יששכר יודעי בינה לעתים, |
| |  | ספורנו |
| | |  | כי שפע ימים יינקו. יששכר וזבולן יהיה להם מיני סחורה הבאים מן הים, ומהם שספונים וטמונים בחול, כמו דם החלזון וזכוכית לבנה בחולסית שבחול. |
| |  | כלי יקר |
| | |  | [עיין בפירושו לפסוק זה תחת הכותרת "פירוש. מיהם "עמים"? באיזה" וכו'] |
 | וּשְׂפוּנֵי טְמוּנֵי חוֹל: |
|  | פירוש "שפוני". מה בין "שפוני" לביןי "טמוני"? |
| |  | רש"י |
| | |  | ושפני. לשון כסוי כמו שנאמר (מ"א ו) ויספון את הבית. (שם ז) וספון בארז ותרגומו ומטלל בכיורי (ס"א בכיסוי) ארזא. |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ושפוני טמוני חול. אין לו אח וטעמו כמו טמוני וכן אדמת עפר |
| |  | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | |  | ושפוני טמוני חול. כמו מהספינות הנשברות בנמל והנטבעות בים משליכין לחוץ הכל והמוציאין הספינה טומנין הממון בחול וקאמר שגם הספינה והממון הנטמן בחול שימצאו הכל ויקחו לעצמן ולפי הפשט הזה יש לשאול למה הקדים זבולון ליששכר אבל לפי המדרש שעשו שותפות שזבולון יעסוק בפרקמטי' ויששכר יעסוק בתורה ניחא שמח זבולון בצאתך בשביל יששכר שעוסק באהליך: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | ומה שאמר ושפוני טמוני, הוא כפל לשון, כמו (דניאל יב) אדמת עפר, ותרגם אונקלוס וסימן דמטמרן בחלא מתגליין להון: |
| |  | כלי יקר |
| | |  | כי שפע ימים ינקו וגו'. כי היו זוכים בעוה"ז ובעוה"ב כי בעוה"ז שפע ימים ינקו, ולעוה"ב שפוני טמוני חול, רמז לרב טוב הצפון לצדיקים לעוה"ב ורמז עוד להשגת החכמה שנאמר בה (ישעיה יא ט) ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים. זה"ש כי שפע ימים ינקו, וישיגו סודות התורה הנעלמים זה"ש ושפוני טמוני חול, משל על הדברים הטמונים וספונים שם ימצאו בינה והשכל. |
|  | פירוש. מה נמצא בתוך החול? מהי הברכה כאן? |
| |  | רש"י |
| | |  | ושפוני טמוני חול. (מגילה ו) כסוי טמוני חול טרית וחלזון וזכוכית לבנה היוצאים מן הים ומן החול ובחלקו של יששכר וזבולן היה כמ"ש במסכת מגילה (דף טו) (שופטים ה) זבולן עם חרף נפשו למות משום דנפתלי על מרומי שדה והיה מתרעם זבולן על חלקו לאחי נתת שדות וכרמים וכו': |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | והטעם שיהא להם עושר רב עד שיטמנהו בחול ובעבור עשרם יבואו רובם אל הר השם לזבוח זבחי תודה לשם: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | ושפוני טמוני חול. ברכן בעושר בשפע גדול שיהיה להם הון עתק ועושר רב עד שיטמנוהו בחול. ומלת ושפוני כאלו אמר וצפוני בצד"י. |
| |  | כלי יקר |
| | |  | כי שפע ימים ינקו וגו'. כי היו זוכים בעוה"ז ובעוה"ב כי בעוה"ז שפע ימים ינקו, ולעוה"ב שפוני טמוני חול, רמז לרב טוב הצפון לצדיקים לעוה"ב ורמז עוד להשגת החכמה שנאמר בה (ישעיה יא ט) ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים. זה"ש כי שפע ימים ינקו, וישיגו סודות התורה הנעלמים זה"ש ושפוני טמוני חול, משל על הדברים הטמונים וספונים שם ימצאו בינה והשכל. |
|