
 | אַשְׁכִּיר חִצַּי מִדָּם וְחַרְבִּי תֹּאכַל בָּשָׂר |
|  | פירוש. למי מופנים דברים אלו? |
| |  | רש"י |
| | |  | אשכיר חצי מדם. האויב: וחרבי תאכל בשר. בשרם: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | מדם חלל. פירוש אשכיר |
| |  | ספורנו |
| | |  | אשכיר חצי מדם, וחרבי תאכל בשר. כאמרו "כי באש ה' נשפט ובחרבו את כל בשר" (ישעיה סו, טז). |
|  | רמזים |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | וחרבי. אותיות חרב י"ו. לומר לך חרבו של הקב"ה יש לה י"ו פנים כדאיתא במדרש שוחר טוב (פ' עח). נקם ברית. לנקום על כל מצוה ומצוה שנכרתו עליה י"ו בריתות. ולכך י"ו פעמים חרב בפ' יורדי בור (יחזקאל לב). ד' פעמים נקם בפרשה וכנגדם אמר דוד ד' פעמים עד אנה (תהלים יג, ב_ג) וד' פעמים פנה אלי (שם כה, טז. סט, יז. פו, טז. קיט, קלב). נ"ב פסוקים בהאזינו ולפי שעברו עליהם לכך לא עבר איש ביהודה נ"ב שנה: |
 | מִדַּם חָלָל וְשִׁבְיָה |
|  | פירוש |
| |  | רש"י |
| | |  | מדם חלל ושביה. זאת תהיה להם מעון דם חללי (ס"א חללי דם) ישראל ושביה ששבו מהם: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | מדם חלל. פירוש אשכיר וטעם ושביה. הפצועים: |
| |  | ספורנו |
| | |  | מדם חלל ושביה. כאמרו "ורבו חללי ה'" (שם). |
 | מֵרֹאשׁ פַּרְעוֹת אוֹיֵב: |
|  | פירוש. מה הפיסקה מוסיפה לעניינו של הפסוק? |
| |  | רש"י |
| | |  | מראש פרעות אויב. מפשע תחלת פרצות האויב כי כשהקב"ה היה נפרע מהעובדי כוכבים היה פוקד עליהם עונם ועונות אבותיהם מראשית פרצה שפרצו בישראל: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | מראש. פירוש תאכל בשר וטעם מראש. להתיז הראש: |
|  | פירוש "פרעות" |
| |  | רשב"ם |
| | |  | פרעות. כמו וראשו יהיה פרוע. לשון סתירה ופרצה: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | פרעות. כמו בפרוע פרעות גם קדמונינו אמרו הנפרע: |
| |  | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | |  | מראש פרעות אויב. שאפרע מראש האויב: |
|