
 | וְאֶת כָּל שְׁלָלָהּ תִּקְבֹּץ אֶל תּוֹךְ רְחֹבָהּ |
|  | מה כלול ב- "שללה" ומה לא? |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | ואת כל שללה תקבוץ. דרשו רז"ל ולא שלל שמים, ובא ללמדך ששלל שמים פלט, מכאן אמרו הקדשות שבתוכה יפדו, כלומר אינן נשרפין אבל הן כשאר הקדש שצריך פדיון משום דשלל שמים הוא. וכן בכלל זה מעשר שני שבתוכה שאינו נשרף, אע"פ שהוא נאכל לישראל משום דהקדש אקרי והם בכלל הקדש, וכן כתבי הקדש שבתוכה דלא אמרינן ישרפו אלא בין מעשר שני בין כתבי הקדש וכל מידי דהוי קדש אינם בשרפה אבל טעונין גניזה: |
 | וְשָׂרַפְתָּ בָאֵשׁ אֶת הָעִיר וְאֶת כָּל שְׁלָלָהּ כָּלִיל לַיקֹוָק אֱלֹהֶיךָ |
|  | מדוע דין עיר הנדחת בשריפה דווקא? הסבר על דרך הסוד |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק י"ח] וסוד הענין בעיר הנדחת כי היו אנשיה מאותן שאמרה התקועית (שמואל ב יד) וחשב מחשבות לבלתי ידח וגו', והנה הם נדחים ממחיצתו של הקב"ה ונעקרים ממקום שרשם ומטעתם, ולפיכך חייבן הכתוב שרפה כענין קרח שנדון בשרפה, וגם כל שללה אסור בהנאה, והעיר ההיא תל עולם, לא יבנו הנפשות עוד לתחית המתים אך תכלינה כליון חרוץ: |
|  | פירוש "כליל" |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | כליל. כלה. |
|  | מהו "לה' אלקיך" כאן? מהי מטרתו של דין זה? מהו שכרם של המקיימים אותו? |
| |  | רש"י |
| | |  | לה' אלהיך. לשמו ובשבילו: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ליי' אלהי"ך. בעבור כבוד השם תשרפנה באש: |
| |  | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | |  | כליל לה' אלהיך. כדי שיודע לכל שלשם ה' ב"ה חרבתם העיר ולא ליהנות מממונם: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | כליל לה' אלהיך. כולה של הקב"ה, אין לך רשות ליהנות ממנה אלא שתשרפוה לכבודו יתעלה. ודרשו רז"ל א"ר שמעון, אמר הקב"ה אם אתה עושה דין בעיר הנדחת מעלה אני עליך כאלו הקרבת לפני עולה שהיא כליל לה', שנאמר (שמות לב) מלאו ידכם היום לה' כי איש בבנו ובאחיו: |
 | וְהָיְתָה תֵּל עוֹלָם לֹא תִבָּנֶה עוֹד: |
|  | פירוש "תל" |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | תל. מגזרת הר גבוה ותלול: |
|  | הערה על דרך הסוד לסופה של פיסקה זו |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק י"ח] וסוד הענין בעיר הנדחת כי היו אנשיה מאותן שאמרה התקועית (שמואל ב יד) וחשב מחשבות לבלתי ידח וגו', והנה הם נדחים ממחיצתו של הקב"ה ונעקרים ממקום שרשם ומטעתם, ולפיכך חייבן הכתוב שרפה כענין קרח שנדון בשרפה, וגם כל שללה אסור בהנאה, והעיר ההיא תל עולם, לא יבנו הנפשות עוד לתחית המתים אך תכלינה כליון חרוץ: |
|