
 | וְעַתָּה הָשֵׁב אֵשֶׁת הָאִישׁ |
|  | מדוע מדגישה התורה כאן "ועתה"? |
| |  | ספורנו |
| | |  | ועתה השב אשת האיש. בטרם שתכלה בחלי. |
|  | ממה יש לאבימלך לחשוש כאשר הוא ישיב את שרה? |
| |  | רש"י |
| | |  | השב אשת האיש. ואל תהא סבור שמא תתגנה בעיניו ולא יקבלנה או ישנאך ולא יתפלל עליך. (א"ל אבימלך ומי מפרסמו שלא נגעתי בה. א"ל): |
 | כִּי נָבִיא הוּא |
|  | מה הקשר בין החזרה שרה לבין היות אברהם נביא? |
| |  | רש"י |
| | |  | כי נביא הוא. ויודע שלא נגעת בה לפיכך ויתפלל בעדך (ב"ק צב): |
| |  | אור החיים |
| | |  | ועתה השב אשת וגו'. אומרו כי נביא הוא פי' כי נביא הוא האיש שזו אשתו, כי עדיין לא ידע בפי' שאשת אברהם היתה, כי בדבריהם לא הוזכר הבעל וכמו שכתבנו למעלה, ובאומרו נביא הוא ידוע שהוא אברהם כי אין נביא זולתו בימים ההם: עוד ירצה כי נביא הוא וידע שהגם שנסתרה היא לא נטמאה: עוד ירצה על זה הדרך כי נביא הוא ובזה יתפלל בעדך ותועיל תפלתו והוא אומרו וחיה: |
|  | מהו הבנין הדקדוקי של "נביא" |
| |  | רשב"ם |
| | |  | כי נביא הוא. לשון ניב שפתים. רגיל אצלי ומדבר את דברי ואני אוהב את דבריו ושומע תפלתו: |
 | וְיִתְפַּלֵּל בַּעַדְךָ וֶחְיֵה |
|  | מה בין תפילתו של אברהם לבין היותו נביא? |
| |  | רש"י |
| | |  | כי נביא הוא. ויודע שלא נגעת בה לפיכך ויתפלל בעדך (ב"ק צב): |
| |  | אור החיים |
| | |  | עוד ירצה על זה הדרך כי נביא הוא ובזה יתפלל בעדך ותועיל תפלתו והוא אומרו וחיה: |
|  | מדוע יש צורך שאברהם יתפלל בעד אבימלך? |
| |  | רשב"ם |
| | |  | ויתפלל בעדך. שהרי היה צריך רחמים ככתוב לפנינו כי עצור עצר וגו': |
|  | פירוש "וחיה" |
| |  | ספורנו |
| | |  | וחיה. ותרפא, כמו "עד חיותם" (יהושע ה, ח). |
 | וְאִם אֵינְךָ מֵשִׁיב דַּע כִּי מוֹת תָּמוּת אַתָּה וְכָל אֲשֶׁר לָךְ: |
|  | למי הכוונה בתיבות "וכל אשר לך"? |
| |  | ספורנו |
| | |  | אתה וכל אשר לך. הולדות במעי אשתך ואמהותיך. |
| |  | ספורנו |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק י"ח] כי עצר עצר ה' בעד כל רחם. להמית התולדות אם לא היה אבימלך שב בתשובה, כמו שהתרה בו באמרו "דע כי מות תמות, אתה וכל אשר לך" (פסוק ז). |
|