
 | וְאֶת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר פֶּתַח הַבַּיִת הִכּוּ בַּסַּנְוֵרִים |
|  | פירוש |
| |  | רש"י |
| | |  | פתח. הוא החלל שבו נכנסין ויוצאין: בסנורים. מכת עורון: |
| |  | רשב"ם |
| | |  | בסנורים. מכת עורון ושממון: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | בסנורים. מלה רביעית וחברתה במעשה אלישע. ופירושו מחשך העין והלב: |
 | מִקָּטֹן וְעַד גָּדוֹל |
|  | מדוע הקדים את הקטנים לפני הגדולים? |
| |  | רש"י |
| | |  | מקטן ועד גדול. (ב"ר) הקטנים התחילו בעבירה תחלה שנאמר מנער ועד זקן לפיכך התחילה הפורענות מהם: |
 | וַיִּלְאוּ לִמְצֹא הַפָּתַח: |
|  | האם נלאו והצליחו למצוא את הפתח, או נלאו ולא הצליחו בכך? |
| |  | רשב"ם |
| | |  | וילאו. פירושו לא יכלו עוד למצא הפתח. לא בקשו הפתח. וכן ונלאו מצרים לשתות מים מן היאור. לא יכלו לשתות מאחר שהיה הדם וכן מוכיח לבסוף ולא יכלו לשתות ממימי היאור ובכמה מקומות ל' נלאו מכופל כמו [נלאיתי] כלכל לא אוכל. וכן והיה כי נראה כי נלאה מואב אל הבמות ובא אל מקדשו להתפלל ולא יוכל. וכן הנסה דבר אליך תלאה ועצור במילין מי יוכל כלומר בשביל שנסה אותך הקב"ה ביסורים אתה נלאה. כלומר אין אתה יכול להיות שותק וחשבת בלבך ואמרת ועצור במילין מי יוכל: |
|  | מדוע המשיכו לנסות לחפש את הפתח, למרות מכת העיוורון? |
| |  | ספורנו |
| | |  | וילאו למצא הפתח. אף על פי שהיו מכים בסנורים, טרחו למצא הפתח כדי לשבר הדלת, כאמרם זכרונם לברכה: רשעים אפלו עומדים בפתחו של גיהנם אינם חוזרים בתשובה (עירובין יט, א). |
|