
 | וְלִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן יַעֲמֹד |
|  | מדוע מפרט ה' כאן חלק מהמעשים שיהושע עתיד לעשותם? |
| |  | רש"י |
| | |  | ולפני אלעזר הכהן יעמד. הרי שאלתך ששאלת שאין הכבוד הזה זז (ס"א נוטל) מבית אביך שאף יהושע יהא צריך לאלעזר: |
| |  | כלי יקר |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק י"ח] ואח"כ אמר ונתת מהודך עליו בענין הנבואה, להנהיגם על ידה ע"פ התורה והמצוה ולא הזכיר בזה יד אחת כי כל הנותן בעין יפה הוא נותן הנבואה וכן בענין התורה והמצוה ודאי יכופם על שמירתם בכל תוקף ועוז ועליה אמר ולפני אלעזר הכהן יעמוד ושאל לו במשפט האורים לפני ה' כל דבר סתום ונעלם בתורה על פיו יצאו ויבאו בדבר הלכה. |
 | וְשָׁאַל לוֹ בְּמִשְׁפַּט הָאוּרִים לִפְנֵי יְקֹוָק |
|  | מתי על יהושע לעשות זאת? |
| |  | רש"י |
| | |  | ושאל לו. כשיצטרך לצאת למלחמה: |
 | עַל פִּיו יֵצְאוּ וְעַל פִּיו יָבֹאוּ |
|  | מיהו הנושא של הפיסקה? |
| |  | רש"י |
| | |  | על פיו. של אלעזר: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | על פיו יצאו. על פי אלעזר במשפט האורים ויש אומרים על פי משפט האורים והראשון ישר בעיני: |
| |  | אור החיים |
| | |  | על פיו יצאו וגו'. פירוש חוזר על ה' האמור בסמוך הוא המוציא והמביא בהודעת האורים והתומים: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | והנה אמר למשה, יהושע במקומך, והוא וכל בני ישראל על פיו יצאו כלומר על פיו של אלעזר יצאו, ועל פיו יבאו כלומר לא תזוז השררה משבטך: |
 | הוּא וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִתּוֹ וְכָל הָעֵדָה: |
|  | פירוש. מה פיסקה זו מוסיפה על העניין? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | הוא וכל בני ישראל. בדבר שהיה כלל לכל: וכל העדה. בדבר שהיה פרט לעדה הם הנועדים באהל מועד. |
|  | מה הצורך בכל חלקי הפיסקה? מהו "וכל העדה"? |
| |  | רש"י |
| | |  | וכל העדה. סנהדרין (יומא עג): |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | הוא וכל בני ישראל אתו וכל העדה. העדה בכלל כל בני ישראל הם, אבל יאמר וכל העדה אפילו החולקים שנקראו עדה בכל מקום כלן יהו כפופים לו. ודרשו רז"ל, וכל העדה אלו הסנהדרין שהם עיני העדה המיוחדים שבעדה, ועל כן פרט העדה. ומה שהזכיר בצווי והעמדת אותו לפני אלעזר הכהן ולפני כל העדה, ראיה וחזוק לדברי רז"ל. וכן הזכיר במעשה ויעמידהו לפני אלעזר הכהן ולפני כל העדה: |
|  | מדוע "התומים" לא הוזכרו כאן? מה ביניהם? עיון בעניינם. |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | ושאל לו במשפט האורים. לא הזכיר התומים וזה יורה כי האורים עיקר השמות שמכחם היו האותיות מאירות לעיני הכהן לדעת בהם העתידות, והתומים לא היו אלא לזווג האותיות זו עם זו להתמים אותן בחבור התיבות עד שיהיה לב הכהן תמים בידיעתן וחבורן, ועל כן הזכיר מה שהוא עיקר ושתק מן התומים, אבל לעולם לא היו האורים בלתי התומים, כי שניהם דבר אחד ושניהם שלמות הענין, והיו מונחין בין כפלי החושן ומפסוק זה דרשו רז"ל ביומא פרק בא לו, גזרת נביא חוזרת אבל גזרת אורים ותומים אינה חוזרת שנאמר ושאל לו במשפט האורים, מה משפט אינו חוזר אף גזרת אורים ותומים כן. |
|  | ביאור לסמיכות הפרשיות |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | וטעם הדבק פרשת הקרבנות שהשם צוה אז למשה שיצוה את בני ישראל הקרבנות שהם חייבים לעשות כי הוא לא יכנס לארץ עמהם והחל להזכיר עולת תמיד ואם הזכירה בתחלה יתכן שהנזכרת היא על הר סיני או שתהיה מערכת הקרבנות סדורה: |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק כ"ג] ויצוהו כאשר דבר ה' ביד משה. צוהו שלא לבטל תורה ותמיד מפני המלחמה. ולכך סמך כאן פרשת תמידין: |
|