
 | וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אִם אֶמְצָא בִסְדֹם חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר |
|  | מדוע הוזכר כאן סדום, ובהמשך הדיון לא? |
| |  | ספורנו |
| | |  | אם אמצא בסדם. עתה כשאנסה אותם במלאכים ששלחתי, אם אמצא חמשים צדיקים שימחו ברשעים בסדום, שהיא ראש לשאר הערים, כאמרו "סדם ובנותיה" (יחזקאל טז, מו), ובה יקבצו נדיבי העם מכל שאר הכרכים אשר בככר. |
| |  | כלי יקר |
| | |  | עיין בהקדמה לפסוק כ"ח |
|  | מדוע יימצאו צדיקים אלו דווקא בתוך העיר? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | וטעם בתוך העיר. שהם יראים את השם בפרהסיא וכן שוטטו בחוצות ירושלים: |
| |  | רמב"ן |
| | |  | בתוך העיר. פירש רבי אברהם שיהיו יראים את השם בפרהסיא, וכן שוטטו בחוצות ירושלם (ירמיה ה א). והנכון בעיני כי אברהם אמר "בתוך העיר" לאמר שאפילו יהיו נכרים בתוכה ראוי שיצילוה. ואמר זה בעבור לוט, וחשב אולי יש אחרים שם: |
|  | מי אמר זאת? |
| |  | רשב"ם |
| | |  | ויאמר ה'. המלאך: |
|  | מהו היחס בין שאלותיו של אברהם לבין התשובה של ה'? |
| |  | אור החיים |
| | |  | ויאמר ה' אם אמצא וגו'. השיב על שאלה אחרונה ומכל שכן שלא ימית צדיק, וצא ולמד משליחות לוט הגם שלא היה צדיק אלא למען אברהם קרובו: |
 | וְנָשָׂאתִי לְכָל הַמָּקוֹם בַּעֲבוּרָם: |
|  | מה היחס בין "העיר" מצד אחד לבין "כל המקום" או הצדיקים מצד שני? |
| |  | רש"י |
| | |  | אם אמצא בסדום וגו' לכל המקום. לכל הכרכים. לפי שסדום היתה מטרפולין וחשובה מכולם תלה בה הכתוב: |
| |  | ספורנו |
| | |  | ונשאתי לכל המקום. לא לצדיקים בלבד. |
|  | מדוע כתוב כאן "לכל המקום", ובהמשך הדיון זה לא כתוב? |
| |  | כלי יקר |
| | |  | עיין בהקדמה לפסוק כ"ח |
|