
 | וַתֹּאמֶר הָאָתוֹן אֶל בִּלְעָם הֲלוֹא אָנֹכִי אֲתֹנְךָ אֲשֶׁר רָכַבְתָּ עָלַי מֵעוֹדְךָ עַד הַיּוֹם הַזֶּה |
|  | רמז מצורת הכתיבה של תיבת "הלוא" |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | הלוא אנכי אתנך. מלא וי"ו. וי"ו דברים אמרה לו. לטעינה בעלמא אקראי בעלמא, כדאיתא בפ"ק דעבודה זרה (ד, ב): |
|  | פירוש "מעודך" |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | מעודך. הטעם מיום שרכבת: |
 | הַהַסְכֵּן הִסְכַּנְתִּי לַעֲשׂוֹת לְךָ כֹּה וַיֹּאמֶר לֹא: |
|  | פירוש. מה האתון טוענת כלפי בלעם? |
| |  | רש"י |
| | |  | ההסכן הסכנתי. כתרגומו וכן (איוב כב) הלאל יסכן גבר. ורבותינו דרשו מקרא זה (ע"ז ד) בגמ' אמרו ליה מאי טעמא לא רכבת אסוסיא אמר להו ברטיבא שדאי ליה כו' כדאי' במסכת עבודת כוכבים: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ההסכן הסכנתי. ההרגל הרגלתי והטעם הכך היה חקי הסכן נא עמו ושלם: |
| |  | ספורנו |
| | |  | ההסכן הסכנתי. והיה ראוי לך לחשוב מאחר שאין זה מנהגי, שלא קרה לך כל זה בזה הדרך אלא להורות שלא יצלח, שאף על פי שאין נחש יש סימן. |
|  | מדוע האתון לא אומרת לבלעם שהיא מתנהגת בצורה זו בגלל המלאך? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק כ"ג] ותרא האתון את מלאך ה'. מלאכי השם השכלים הנבדלים לא יראו לחוש העינים, כי אינם גוף נתפש במראה, וכאשר יראו לנביאים או לאנשי הרוח הקודש כדניאל ישיגו אותם במראות הנפש המשכלת כאשר תגיע למעלת הנבואה או למדרגה שתחתיה, אבל שיושגו לעיני הבהמה אי אפשר. על כן תוכל לפרש "ותרא האתון", כי הרגישה בדבר מפחיד אותה מלעבור והוא המלאך אשר יצא לשטן, כענין ולבי ראה הרבה חכמה ודעת (קהלת א טז), שיאמר על ההשגה לא על הראות: וכאשר אירע בה הנס ושם לה הבורא הדבור, אמרה לבלעם (פסוק ל) ההסכן הסכנתי לעשות לך כה, אבל לא ידעה למה עשתה עתה כן כי לאונסה נעשה בה כך, ולפיכך לא אמרה לו "הנה מלאך השם עומד לנגדי וחרבו שלופה בידו" כי לא עלתה השגתה לדעת זה כלל: |
|  | מה קורה כעת לאתונו של בלעם? |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק כ"ח] ואם תשכיל בנסתר בענין הפרשה תמצא כי דבור האתון כדבור הנחש, וזה וזה לא מדעת עצמן כי אין בהם נפש מדברת, וטעם זה סמך לויפתח ה' את פי האתון ויגל ה' את עיני בלעם וירא את מלאך ה', כי תיכף שדברה ומתה נגלה לו המלאך ודבר עמו, ולכך הזכיר בפרשה שלשה פעמים ותרא האתון את מלאך ה', כי נטיתה מן הדרך ולחיצת הרגל והרביצה שהם שלשה סימנים כל אחד ואחד היה מצד המלאך, ואין צריך לומר הסימן הרביעי שהוא הדבור: |
|