ספר
בראשית
שמות
ויקרא
במדבר
דברים
פרק
א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
יד
טו
טז
יז
יח
יט
כ
כא
כב
כג
כד
כה
כו
כז
פסוק
א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
יד
טו
טז
יז
יח
יט
כ
כא
כב
כג
כד
כה
כו
אחרי מות - קדושים
וְהָיָה כִּי יֶחֱטָא וְאָשֵׁם וְהֵשִׁיב אֶת הַגְּזֵלָה אֲשֶׁר גָּזָל אוֹ אֶת הָעֹשֶׁק אֲשֶׁר עָשָׁק אוֹ אֶת הַפִּקָּדוֹן אֲשֶׁר הָפְקַד אִתּוֹ אוֹ אֶת הָאֲבֵדָה אֲשֶׁר מָצָא:
אוֹ מִכֹּל אֲשֶׁר יִשָּׁבַע עָלָיו לַשֶּׁקֶר וְשִׁלַּם אֹתוֹ בְּרֹאשׁוֹ וַחֲמִשִׁתָיו יֹסֵף עָלָיו לַאֲשֶׁר הוּא לוֹ יִתְּנֶנּוּ בְּיוֹם אַשְׁמָתוֹ:
וְאֶת אֲשָׁמוֹ יָבִיא לַיקֹוָק אַיִל תָּמִים מִן הַצֹּאן בְּעֶרְכְּךָ לְאָשָׁם אֶל הַכֹּהֵן:
וְכִפֶּר עָלָיו הַכֹּהֵן לִפְנֵי יְקֹוָק וְנִסְלַח לוֹ עַל אַחַת מִכֹּל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה לְאַשְׁמָה בָהּ: פ
ויקרא פרק ה פסוק כה
וְאֶת אֲשָׁמוֹ יָבִיא לַיקֹוָק אַיִל תָּמִים מִן הַצֹּאן
מהו תנאי קודם לקרבן זה?
רש"י
[מובא בפירושו לפסוק כ"ג] כי יחטא ואשם. (שבועות כד) כשיכיר בעצמו לשוב בתשובה ולדעת ולהתודות כי יחטא (גירסת ס"א ובדעתו להתודות כי חטא) ואשם:
ספורנו
[מובא בפירושו לפסוק כ"ג] והשיב את הגזלה ואת אשמו יביא. שאין הקרבן מכפר אלא אם כן פייס את הנזק קדם הבאת הקרבן כאמרם ז"ל "הביא את אשמו עד שלא הביא גזלו לא יצא" (בבא קמא קי, א).
ספורנו
והשיב את הגזלה ואת אשמו יביא. שאין הקרבן מכפר אלא אם כן פייס את הנזק קדם הבאת הקרבן כאמרם ז"ל "הביא את אשמו עד שלא הביא גזלו לא יצא" (בבא קמא קי, א).
בְּעֶרְכְּךָ לְאָשָׁם אֶל הַכֹּהֵן:
פירוש.
אבן עזרה
בערכך. כראשון והוסיף חומשים בעבור שזה האשם הוא בזדון ודברי יחיד הם שגם זה האשם תלוי:
מהו הבנין הדקדוקי של "לאשמה"?
אבן עזרה
לאשמה בה. שם מהבנין הקל תחת שם הפועל:
צור קשר
|
אודות האתר