
 | תְּהֹמֹת יְכַסְיֻמוּ |
|  | באיזה תהומות כוסו? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | תהומות. תהומות הארץ. כמו תבלעמו ארץ. |
|  | מהו הבנין הדקדוקי של "יכסימו", מדוע האיות כך, ומה המשמעות של התיבה? |
| |  | רש"י |
| | |  | יכסימו. כמו יכסום והיו"ד האמצעית יתירה בו ודרך מקראות בכך כמו (דברים ח) ובקרך וצאנך ירביון. (תהלים לו) ירוין מדשן ביתך והיו"ד ראשונה שמשמעה לשון עתיד כך פרשהו טבעו בים סוף כדי שיחזרו המים ויכסו אותן. יכסיומו אין דומה לו במקרא בנקודתו ודרכו להיות ננקד יכסיומו במלאפו"ם (גם כאן מוכח להיות חולם כמ"ש): |
| |  | רשב"ם |
| | |  | יכסיומו. יכסיומו היה לו לומר (פי' בחולם) אך בשביל וא"ו הראשון בשורק) בא גם השני. וכן מוצאיו ומובאיו. היה לו לומר מבואיו. מן בא מבוא. או מן קם מקום. מן לן מלון. אבל בשביל מוצאיו אמר מובאיו: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ושורק יכסיומו תחת חולם. כמו לא תעבורו מזה: |
|  | מדוע פיסקה זו כתובה בלשון רבים? |
| |  | אור החיים |
| | |  | תהומות וגו'. לפי מה שפירשתי לעיל (י"ד כ"א) כי חצי הים נקפא וחצי נבקע, וכל חלק יקרא תהום לצד הפלגת ריבויו ושניהם יכסיומו, ועיין בפסוק קפאו תהומות באופן אחר: |
 | יָרְדוּ בִמְצוֹלֹת כְּמוֹ אָבֶן: |
|  | פירוש "מצולת" |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | במצולת. המים העמוקים. וכן ותשליכני מצולה בעמקי הגלים: |
|  | מה הפיסקה מלמדת? |
| |  | אור החיים |
| | |  | ירדו במצולות. ירמוז אל אותם שהיו משתדלים לעלות מהים בכח מלאכת השיטה שהורידם לעמקי מים וכמו שפירשתי בפסוק (שם כ"ז) וינער וגו': |
|  | מדוע נמשלו המצרים גם לאבן וגם לעופרת וגם לקש? |
| |  | רש"י |
| | |  | כמו אבן. ובמקום אחר צללו כעופרת ובמקום אחר יאכלמו כקש. הרשעים כקש הולכים ומטורפין עולין ויורדין. בינונים כאבן. והכשרים כעופרת שנחו מיד: |
|