ספר
בראשית
שמות
ויקרא
במדבר
דברים
פרק
א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
יד
טו
טז
יז
יח
יט
כ
כא
כב
כג
כד
כה
כו
כז
כח
כט
ל
לא
לב
לג
לד
לה
לו
לז
לח
לט
מ
פסוק
א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
יד
טו
טז
יז
יח
יט
כ
כא
כב
כג
כד
כה
כו
כז
כח
כט
ל
לא
לב
לג
לד
לה
לו
לז
צו
וְלֹא תַעֲלֶה בְמַעֲלֹת עַל מִזְבְּחִי אֲשֶׁר לֹא תִגָּלֶה עֶרְוָתְךָ עָלָיו: פ
וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם:
כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם:
אִם בְּגַפּוֹ יָבֹא בְּגַפּוֹ יֵצֵא אִם בַּעַל אִשָּׁה הוּא וְיָצְאָה אִשְׁתּוֹ עִמּוֹ:
שמות פרק כא פסוק ב
הקדמה
הקדמה לפירוש הרשב"ם
כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי
מדוע מתחילה התורה את משפטיה במשפטו של העבד העברי?
מהן הנסיבות בהן מדברת התורה שעבד עברי זה נקנה? דיון בפירוש רש"י
מדוע כתוב "תקנה" בלשון יחיד ובלשון נוכח, הרי בפסוק הקודם כתוב שיש לשים "לפניהם" את המשפטים?
האם העבד הוא עברי, או שהוא כנעני שאדון עברי קנה אותו?
מדוע התורה מפרטת את דיני העבד העברי לפני דיני העבד הנכרי?
מדוע אומרת התורה "עברי" ולא "ישראל"?
דקדוקים בתיבת "עברי" ובצירוף "עבד עברי"
האם דינים אלו חלים גם על שפחה?
שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד
אילו הלכות אנו לומדים מתיבת "יעבד"?
וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם:
פירוש. לאיזו ספירה זוהי השנה השביעית?
האם העבד יוצא בתחילת השנה השביעית או בסופה?
פירוש "לחפשי". מהו הבנין הדקדוקי של תיבה זו? מדוע יש למ"ד בתחילתה ומדוע יו"ד בסופה?
אילו הלכות אנו לומדים מתיבת "לחפשי"?
פירוש "חנם"
אילו הלכות אנו לומדים מתיבת "חנם"?
מדוע קצבה התורה זמן זה לעבודת העבד?
ביאור למהותם של ההבדלים בין דיני שחרור עבד עברי לבין דיני שחרור עבד כנעני
מהי הטובה שיוצאת מהוראה זו?
עניינו של מספר שבע בכל הפרשה
ביאור לכל הפרשה בדרך רמז
צור קשר
|
אודות האתר