ספר
בראשית
שמות
ויקרא
במדבר
דברים
פרק
א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
יד
טו
טז
יז
יח
יט
כ
כא
כב
כג
כד
כה
כו
כז
כח
כט
ל
לא
לב
לג
לד
לה
לו
לז
לח
לט
מ
פסוק
א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
יד
טו
טז
יז
יח
יט
כ
כא
כב
כג
כד
כה
כו
כז
צו
עַתָּה שְׁמַע בְּקֹלִי אִיעָצְךָ וִיהִי אֱלֹהִים עִמָּךְ הֱיֵה אַתָּה לָעָם מוּל הָאֱלֹהִים וְהֵבֵאתָ אַתָּה אֶת הַדְּבָרִים אֶל הָאֱלֹהִים:
וְהִזְהַרְתָּה אֶתְהֶם אֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַתּוֹרֹת וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם אֶת הַדֶּרֶךְ יֵלְכוּ בָהּ וְאֶת הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן:
וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת:
וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם בְּכָל עֵת וְהָיָה כָּל הַדָּבָר הַגָּדֹל יָבִיאוּ אֵלֶיךָ וְכָל הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפְּטוּ הֵם וְהָקֵל מֵעָלֶיךָ וְנָשְׂאוּ אִתָּךְ:
שמות פרק יח פסוק כא
וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם
איך ייבחרו השרים הללו? מדוע יתרו מדגיש שמשה הוא זה שצריך למנות את השרים? מדוע לא כתוב "ואתה תבחר" וכד'?
מה "כל העם" מלמדנו?
אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע
מהם המאפיינים של "אנשי חיל"?
פירוש "חיל"
מהם המאפיינים של "יראי אלוקים"?
מהם המאפיינים של "אנשי אמת"?
מהם המאפיינים של "שונאי בצע"?
מדוע כתוב "שונאי" כחלק מהתכונה הזו?
פירוש "בצע"
מה בין התכונות הללו? האם על כל השרים להיות בעלי כל התכונות? האם יש היררכיה פנימית בין המידות הללו?
האם חכמה ובינה לא כלולות בתכונות הנדרשות מהשרים? במה גדולי ישראל מצטיינים?
האם אכן נמצאו אנשים בעלי כל התכונות הללו? מה אנו לומדים מפסוק כ"ה בעניין זה?
וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת:
מה היה מספרם של שרים אלו? קושיא על כמות השופטים – מצד המקראות ומצד הסבירות
מה נדרש מכל שר? האם כל התכונות נדרשות מכל שר?
מה התורה מבקשת ללמדנו בפרשת יתרו?
צור קשר
|
אודות האתר